Om du har några frågor, kontakta mig på: 98ansblogg@gmail.com

söndag 27 mars 2011

Tusen gånger starkare

Jag har just läst klart boken Tusen gånger starkare. En väldigt viktig bok tycker jag, en som alla borde läsa. Boken handlar mycket om skillnader mellan tjejer och killar.

Boken handlar om Signe som går i nian. Hon är duktig i skolan, får alltid alla rätt men vågar inte ta plats och är den där typen som alltid är tyst. Hennes klass är väluppdelad i coola, halvcoola och töntar. Signe är en tönt, en som ingen ser, en som inte finns. För de coola tjejerna handlar allt om killarna, att få deras gillande och att få kärlek, det som alla tjejerna drömmer om. Den coolaste tjejen är Mimi, och alla halvcoola tävlar om att komma in i hennes gäng.

Men en dag förändras allt när en ny tjej kommer till klassen, Saga. Saga är fantastisk, inte rädd att sticka ut eller att vara sig själv. Hon är fri.  I hela sitt liv har hon och hennes pappa seglat jorden runt och hon har aldrig gått i en svensk skola förut. I början är allt som en dröm, alla vill vara med Saga, hon är fri och lycklig. Det fanns inte längre några coola eller töntiga, alla är en enda stor och lycklig grupp med Saga som mittpunkt. Men efter ett par veckor upptäcker Saga vilken skillnad det är mellan killar och tjejer.
När tjejerna räcker upp handen för att svara och får ordet är det nästan alltid en kille som skriker ut svaret, och ingen bryr sig. Men Saga ser det direkt och börjar göra motstånd, och börjar bete sig som en kille. Hon blir en förebild för de andra tjejerna och får dem att göra saker de aldrig gjort förut.

Jag tycker att boken var väldigt inspirerande och tankeväckande, men hade nästan väntat mig mer.
Betyg:
För berättelsen: 98 98 98 (3)
För "viktighet": 98 98 98 98 9 (4,5)

4 kommentarer:

  1. Kul att du gillade boken. Nu måste du bara läsa boken jag rekommenderade också;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska jag göra. Den hette "Flickan som upplevde livet" eller nåt sånt, va?

    SvaraRadera
  3. jag har sätt filmen den är bäst!

    SvaraRadera
  4. Åhhhh...! Jag har hört att filmen är superbra och vill jättegärna se den!

    SvaraRadera